Äidin ravitsemus

Imettävän ja äidinmaidonluovuttajan ruokavaliolla on suuri vaikutus äidin hyvinvointiin ja luovutetun maidon koostumukseen. On tärkeää syödä säännöllisesti ja koostaa ateriat ruokakolmion mukaan.

Imettävien äitien energian lisätarve on +500 kcal/vrk ensimmäisen 6 kk lapsen syntymästä. Äidinmaitoa luovuttavan äidin energian tarve on keskimääräistä isompi. (THL)
 

Pohjolan ruokakolmio on syntynyt Diabetesliiton, Sydänliiton ja Itä-Suomen yliopiston ravitsemusasiantuntijoiden yhteistyönä.

 

Äidin syödessä riittävästi pehmeää rasvaa, on rintamaidossa runsaasti vauvalle välttämättömiä rasvahappoja. Rintamaidossa on riittävästi rasvahappoja, kun äiti käyttää päivittäin leivällä vähintään 60 % margariinia ja ruoanvalmistuksessa rypsiöljyä tai juoksevaa kasviöljyvalmistetta/rasvaseosta sekä öljyä salaattikastikkeessa. Kalaa tulisi syödä lajeja vaihdellen vähintään 2–3 kertaa viikossa.

Pähkinät ja erilaiset siemenet ovat hyvä lisä ruokavaliossa.

Kasvikset ja täysjyväviljavalmisteet äidin ruokavaliossa lisäävät erityisesti vesiliukoisten B- ja C-vitamiinien määrää rintamaidossa. Ruokavalion tueksi äidinmaidonluovuttajille suositellaan monivitamiini- ja kivennäisainevalmiste, jossa on foolihappoa ja C-vitamiinia, sekä D-vitamiinia 10 mikrogrammaa/vrk. Äideille jotka eivät käytä maitotuotteita ja juustoa suositellaan kalsiumvalmistetta 1000 mg/vrk.

Nesteen tarve lisääntyy imetettäessä ja luovutettaessa maitoa eritetyn maidon määrän verran. Imettäjälle sopivia juomia ovat vesi, rasvaton maito ja piimä, tee ja laimeat vähäsokeriset mehut.

Kahvia voi juoda kohtuullisesti, turvallinen kofeiinin saantiraja on 200 mg/päivä tai kerta-annos. (200 mg kofeiinia saa noin 3 dl:sta (=noin kaksi kahvikupillista) tavallista suodatinkahvia tai 1,5 dl:sta espressoa.)

Sakariinilla ja syklamaatilla makeutettuja juomia ei suositella imetysaikana, mutta aspartaamilla ja asesulfaamilla makeutettuja voi käyttää.

Linkki THL- Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-599-8