Tiedote 23.07.2018

Helteen terveyshaittojen torjuntaohjeet väestölle – Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Pidä sisätilat viileinä
•    Sulje ikkunat päivällä, kun ulkoilma on sisäilmaa lämpimämpää.
•    Varjosta auringonpuoleiset ikkunat vaaleilla sälekaihtimilla tai verhoilla, jotta aurinko ei porota sisään. Helposti lämpenevien huoneiden ikkunat kannattaa suojata myös ulkoa, esimerkiksi markiiseilla tai varjostavilla kasveilla.
•    Avaa ikkunat yöksi ulkoilman viilentyessä ja tuuleta sisätilat läpivedon avulla.
•    Käytä tarvittaessa jäähdyttäviä ilmastointilaitteita. Muista samalla pitää ovet ja ikkunat suljettuina.
•    Sammuta turhat valot ja sähkölaitteet, sillä ne lämmittävät asuntoa.
•    Tuuletin voi helpottaa oloa jos sisäilma on alle 35 astetta. Koska tuuletin ei viilennä ilmaa, niin tätä lämpimämmässä siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Liian lämpimässä tuuletin lisää kehon lämpökuormaa. Tuuletin myös haihduttaa iholta nestettä, joten muista juoda riittävästi.


Vältä kuumia paikkoja ja suoraa auringonpaistetta
•    Vietä aikaa asunnon viileimmissä osissa. Yöksi kannattaa siirtyä viileimpään huoneeseen tai parvekkeelle.
•    Jos asuntoa ei saa riittävän viileäksi, vietä muutama tunti päivällä jossakin muussa viileässä paikassa, esimerkiksi ilmastoidussa julkisessa rakennuksessa.
•    Vältä ulkona olemista päivän kuumimpaan aikaan. Pysy varjossa.
•    Vältä raskasta fyysistä ponnistelua tai ajoita se aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan, kun ulkona on viileämpää.
•    Älä jätä lapsia, vanhuksia tai eläimiä pysäköityyn ajoneuvoon.
•    Jos nukutat lasta vaunuissa, älä jätä vaunuja auringonpaisteeseen. Varmista, että ilma pääsee kiertämään vaunuissa. 


Juo riittävästi ja syö kevyesti
•    Juo riittävästi ja säännöllisesti pitkin päivää. Juoda kannattaa jo ennen janon tunnetta, erityisesti vanhusten ja lasten.
•    Juodun nesteen tarve vaihtelee yksilöittäin iän, fyysisen aktiivisuuden ja ruokavalion mukaan. Riittävä määrä on yleensä noin 1-1,5 litraa päivässä. Helteillä tätä määrää kannattaa lisätä ainakin muutamalla lasillisella ja tarvittaessa enemmän, jos hikoilu on voimakasta. Älä kuitenkaan juo lyhyessä ajassa litrakaupalla vettä, sillä se on vaarallista.
•    Jano, kuiva suu, vähentynyt virtsaamistarve ja virtsan värin muuttuminen tummemmaksi ovat merkkejä liian vähäisestä juomisesta. 
•    Tavallinen vesi on hyvä janojuoma. Muista myös syödä riittävästi, jotta kehon suolatasapaino säilyy normaalina.
•    Vältä alkoholia ja kofeiinia, sillä ne kuivattavat elimistöä. Myös hyvin sokeripitoisia juomia kannattaa välttää.
•    Syö pieniä aterioita usein. Suosi viileitä ja vesipitoisia ruokia, kuten salaatteja ja hedelmiä.


Viilennä kehoa
•    Pukeudu kevyesti löysiin, luonnonmateriaaleista valmistettuihin vaatteisiin. Suojaudu suoralta auringonpaisteelta viileillä pitkähihaisilla ja -lahkeisilla vaatteilla, leveälierisellä hatulla ja aurinkolaseilla. Auringon UV-valolta suojautumisesta saa lisätietoa Säteilyturvakeskuksen ohjeistuksista.
Suojaudu auringolta oikein
Vältä palamista ja totuttaudu aurinkoon varovasti. Toistuva palaminen lisää riskiä sairastua pahanlaatuiseen melanoomaan. Sen takia palamista pitää välttää. Erityisen tärkeää auringon ultravioletti (UV) -säteilyltä suojautuminen on lapsille ja vaaleaihoisille, punatukkaisille ja pisamaisille (ihotyypit I ja II).


Pidä siesta
Vuorokauden aikana kertyvästä UV-annoksesta noin puolet tulee kello 11-15 välillä. Auringonpaahteen välttäminen keskipäivän tunteina pienentää saadun säteilyn määrää tehokkaasti.


Vetäydy varjoon
Varjossa UV-säteilyä on puolet vähemmän kuin auringossa. Jotta varjo antaisi täyden suojan, pitää suuren osan taivaastakin peittyä puiden tai rakennusten taakse. Säteilyn siroamisen takia UV-säteilystä korkeintaan puolet tulee suoraan auringosta, ja loput tasaisesti koko taivaalta. Tästä syystä uimarannalla tai vesillä oltaessa aurinko polttaa ihoa erityisen tehokkaasti.


Pysy pystyssä
Tärkein syy aurinkorannalla palamiseen on makuuasento. Makailija saa nelinkertaisen määrän UV-säteilyä pystyasennossa puuhailevaan verrattuna. Liikuttaessa altistuminen jakautuu myös tasaisemmin eri ihoalueille.


Paita päälle
Parhaan UV-suojan tarjoaa peittävä vaatetus. Useimmat kesävaatteet tarjoavat hyvän suojan UV-säteilyä vastaan. Kankaan ominaisuuksilla on merkitystä UV-suojausta mietittäessä. Jos vaate on tehty värikkäästä tai tiiviisti kudotusta kankaasta, se tarjoaa iholle vaaleaa tai ohutta kangasta paremman UV-suojan, koska tiiviistä tai värikkäästä kankaasta UV-säteily ei pääse niin helposti läpi kankaan läpi iholle. Läpinäkyvä tai pitsimäinen kangas ei suojaa UV-säteilyltä juuri ollenkaan, koska UV-säteily pääsee kankaan läpi vaivatta. Vaatetta valitessa kannattaa kuitenkin valita sellainen väri ja malli, jota on helppo ja miellyttävä pitää myös lämpimällä säällä, esim. väljät, peittävät  ja vaaleahkot vaatteet. Hyvä hattu suojaa kasvot, kaulan ja korvat.


Lisää suojaa aurinkosuojavoiteilla
Aurinkovoiteet sisältävät suoja-aineita, jotka vähentävät UV-säteilyn, erityisesti UVB-säteilyn pääsyä iholle.
Suojakerroin kertoo tuotteen tehon. Etenkin herkkäihoisten kannattaa valita suuri suojakerroin aurinkosuojavoiteeseensa. Suurikaan suojakerroin ei kuitenkaan anna täydellistä suojaa UV-säteilyä vastaan. Voiteesta huolimatta iho saa säteilyä sitä enemmän mitä kauemmin auringonpaisteessa oleskellaan. Aurinkovoiteita tulisi käyttää ihon säteilyrasituksen vähentämiseksi eikä auringossa oleskelun pidentämiseksi.
Alle kaksivuotiaiden iholle ei suositella käytettävän suojavoiteita lainkaan, vaan iho tulisi suojata vaatteilla tai varjolla, ja isompienkin lasten iholla kannattaa käyttää lähinnä lapsille tarkoitettuja aurinkorasvoja.
Aurinkosuojavoiteen tarjoama suoja riippuu suojakertoimen lisäksi iholle levitettävän voiteen määrästä. Yleensä Ihmiset levittävät iholleen huomattavasti vähemmän  - ja harvemmin - suojavoidetta, kun niiden valmistajat ovat suunnitelleet. Kun voidetta on ohuempi kerros kuin pitäisi, suojavaikutus jää huomattavasti pienemmäksi kuin pakkauksessa ilmoitettu suojakerroin.
Aurinkosuojavoidetta kannattaa levittää iholle hyvissä ajoin ennen aurinkoon menoa ja muistaa lisätä auringossa oleskelun jatkuessa. Voidetta pitää muistaa lisätä uimisen ja pyyhkeellä kuivaamisen jälkeen. Samoin jos hikoilee niin voimakkaasti, että rasva valuu pois iholta.


Aurinkolasit silmille
Suojaa silmät aurinkolaseilla. Lasten silmien suojaaminen on erityisen tärkeää, koska lapsen silmän linssi päästää lävitseen enemmän UV-säteilyä kuin aikuisen ja säteily voi tunkeutua verkkokalvolle asti rappeuttaen sitä. Hyvät aurinkolasit ovat suuret ja suojaavat myös sivulta tulevalta UV-säteilyltä. Aurinkolaseissa oleva merkintä UV 100% tai UV 400 kertoo, että lasit suodattavat UV-säteilyn kokonaan.


Tarkista UV-indeksi
UV-indeksi ilmoittaa auringon haitallisen UV-säteilyn määrän yhdellä luvulla. Mitä suurempi UV-indeksi on, sitä lyhyemmän ajan iho kestää aurinkoa palamatta. Suomessa UV-indeksin suurin arvo on 6, joka saavutetaan keskikesällä keskipäivällä etelärannikolla.
Kesäaikaan UV-säteilyn voimakkuus Suomessa esitetään säätiedotusten yhteydessä. UV-säteilystä varoitetaan, jos UV-indeksin arvo on 6 tai sitä enemmän. Ilmatieteen laitoksen sivuilta löytyy  UV-indeksiennusteet koko Euroopalle.
•    Viilennä kehoa viileiden suihkujen, kosteiden vaatteiden tai kylmäkääreiden avulla.
•    Vaihda peitto ja lakanat keveisiin, luonnonmateriaaleista valmistettuihin tekstiileihin.


Muista huolehtia muista
•    Pidä yhteyttä yksin eläviin sukulaisiin, ystäviin ja naapureihin, ja auta heitä tarvittaessa suojautumaan kuumuudelta. Apua saattavat tarvita erityisesti ikääntyneet, pitkäaikaissairauksista kärsivät tai ne, joiden toimintakyky on muuten heikentynyt.
•    Huolehdi lapsista, sillä he eivät usein itse ymmärrä suojautua kuumuuden ja auringonpaisteen haitoilta. Pienet lapset myös kärsivät aikuisia herkemmin nestehukasta. Lapsilla elimistön kuivumisesta kielivät tavanomaista vähäisempi virtsaaminen ja virtsan tumma väri, kuiva suu, kyynelten puuttuminen itkiessä, ärtyisyys sekä vähentynyt fyysinen aktiivisuus.
•    Pitkäaikaissairauksista kärsivien tai heistä huolehtivien tulisi tarkkailla sairauden oireiden pahenemista. Keskustele tarvittaessa hoitavan lääkärin kanssa, mielellään jo ennalta, kuinka kuumuus vaikuttaa sairauteen tai sen hoitoon käytettäviin lääkityksiin. Oireiden pahentuessa ota tarvittaessa yhteyttä lääkäriin. Säilytä lääkkeet alle 25 asteen lämpötilassa tai vaikkapa jääkaapissa ja tarkista pakkauksesta säilytykseen liittyvä ohjeistus.


Tunnista lämpösairauksien oireet ja toimi ohjeiden mukaisesti


Lämpösairauksien oireet ja hoito
Kuumuus, runsas hikoilu sekä siitä aiheutuva neste- ja suolavajaus voivat johtaa eriasteisiin lämpösairauksiin. Tältä sivulta löydät tietoa näiden oireista ja hoidosta.
Elimistön lämpökuormitus myös pahentaa monien pitkäaikaissairauksien oireita. Lisäksi monet sairaudet tai niihin liittyvät lääkitykset heikentävät elimistön kykyä sopeutua kuumuuteen ja lisäävät lämpösairauksien riskiä. Jos perussairauden oireet pahentuvat voimakkaasti helteiden aikana, ota tarvittaessa yhteyttä lääkäriin. 


Ihottuma
Voimakas hikoilu voi aiheuttaa ihottumaa, jossa pieniä punaisia näppylöitä ilmestyy kasvoihin, kaulalle, rintaan, rintojen alle, nivusiin tai kivespussiin. Ihottuma on yleisempää pienillä lapsilla.
Erityistä hoitoa ei tarvita, mutta ihottuma-alue kannattaa pitää kuivana. Antihistamiini- tai antiseptisesta voiteesta voi olla hyötyä.


Turvotus
Kuumuus voi aiheuttaa alaraajojen ja erityisesti nilkkojen turvotusta.
Yleensä turvotus helpottaa kehon sopeutuessa kuumuuteen tai kuumuuden hellittäessä, eikä vaadi erityistä hoitoa. Jos henkilöllä on nesteenpoistolääkitys, voi turvotus johtua myös perussairaudesta. Näissä tilanteissa lääkityksestä kannattaa keskustella lääkärin kanssa.


Lihaskrampit
Erityisesti fyysisen rasituksen jälkeen saattaa esiintyä lihasväsymykseen, nestehukkaan ja suolavajaukseen liittyviä lihaskouristuksia. Kouristuksia esiintyy useimmiten alaraajoissa, mutta joskus myös yläraajoissa tai vatsalihaksissa.
Kramppeihin auttaa lepo viileässä, nesteiden ja suolojen nauttiminen sekä hellävarainen hieronta ja venyttely. Jos krampit jatkuvat yli tunnin ajan, ota yhteyttä lääkäriin.


Pyörtyminen
Kuumuudesta johtuva verenpaineen lasku voi johtaa äkilliseen huimaukseen tai pyörtymiseen.
Lepää viileässä jalat kohotettuina ja juo lisää vettä. Jos olotila ei kohene, ota yhteyttä lääkäriin.


Auringonpistos
Auringonpistos johtuu päähän kohdistuvasta suorasta lämpösäteilystä ja keskushermoston ärsytyksestä. Erityisesti pienet lapset ovat herkkiä auringonpistokselle. Oireita ovat päänsärky, pahoinvointi, huimaus ja ärtyneisyys.
Auringonpistoksesta kärsivä tulee siirtää lepäämään varjoon ja viileään. Pää kannattaa asettaa kohoasentoon ja otsalle laittaa viileä kääre. Mikäli yleistila heikkenee, ota yhteyttä lääkäriin.


Lämpöuupumus
Lämpöuupumus kehittyy asteittain neste- ja suolavajauksen seurauksena. Mahdollisia oireita ovat voimakas jano, voimakas hikoilu tai viileä ja nihkeä iho, heikotus, päänsärky, huimaus, ärtyisyys ja pahoinvointi.
Lievän lämpöuupumisen oireet yleensä hellittävät, kun juo lisää vettä ja siirtyy viileään paikkaan lepäämään. Vaatteita tulee vähentää, ja kehon viilentymistä voi auttaa kastelemalla ihoa viileällä vedellä ja tuulettamalla tai kylmäkääreiden tai -pakkausten avulla.
Jos oireet ovat voimakkaita tai eivät hellitä, ota yhteyttä lääkäriin. Mikäli henkilö on sekava tai tajunnan taso on hämärtynyt, tulee välittömästi soittaa hätänumeroon.


Lämpöhalvaus
Lämpöuupumus voi pahentuessaan johtaa hengenvaaralliseen lämpöhalvaukseen. Raskaan fyysisen rasituksen seurauksena lämpöhalvaus voi kehittyä myös hyvin äkillisesti.
Lämpöhalvauksessa elimistö ei pysty riittävästi poistamaan lämpöä, hikoilu tyrehtyy ja kehon lämpötila nousee yli 40 asteeseen. Oireita voivat olla kuuma ja kuiva iho, heikotus, päänsärky, pahoinvointi, tasapainon heikentyminen, hengityksen vaikeutuminen, nopea ja heikko sydämen syke, poikkeava käytös tai sekavuus, kouristelu ja äkillinen tajunnan menetys.
Lämpöhalvausta epäiltäessä tulee välittömästi soittaa hätänumeroon. Ambulanssia odottaessa henkilö tulee siirtää varjoon ja viileään, ottaa vaatteet pois ja aloittaa heti kehon viilentäminen. Kehoa saa viilennettyä suihkuttamalla tai valelemalla ihoa viileällä vedellä ja tuulettamalla. Niskaan, kainaloihin ja nivusiin voi asetella kylmäkääreitä tai kylmäpakkauksia. Hereillä oleva henkilö tulee asettaa puoli-istuvaan asentoon tai makuulle jalat hieman koholla, tajuton asetetaan kylkiasentoon. Tajuissaan olevalle kannattaa tarjota kylmää vettä tai muuta juotavaa (ei alkoholia tai kofeiinipitoisia juomia). Älä anna potilaalle kuumeen alentamiseen käytettäviä lääkkeitä, kuten parasetamolia tai aspiriinia.