Tukea ja ohjausta sähköisiin palveluihin

Kansalaisneuvonta on julkisten palvelujen käyttäjille suunnattu neuvontapalvelu ja se auttaa löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun asiansa hoitamiseen. Lisäksi Kansalaisneuvonta tarjoaa tukea sähköiseen asiointiin ja vastaa yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin. Kansalaisneuvonnan palvelukanavia ovat puhelin, sähköposti, sähköinen yhteydenottolomake, chat ja etäyhteys. Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.

Ylen digitreenit -sivustolla voit harjoitella erilaisia digitaitoja muun muassa Digitreenit-peruskurssin avulla. Sivustolta löydät myös monipuolisesti tietoa ja neuvoja eri digilaitteista, verkossa asioimisesta, tietoturvasta ja sosiaalisesta mediasta.

Seniorsurf rohkaisee ikääntyneitä ihmisiä tietokoneiden ja internetin käyttöön. Sivuston kautta löydät opastusmateriaaleja ja voit hakea opastuspaikkoja alueeltasi.

Suomidigi -sivustolta löydät kainuulaisia etädigituen (puhelimitse tai sähköpostitse) tarjoajia ja julkisen sektorin (mm. Kela) tarjoamaa etätukea sähköisiin palveluihin.