Tukea ja ohjausta sähköisiin palveluihin

Omasote Kainuun soten tarjoama hyvinvoinnin ja terveyden palvelukanava. Palvelun kautta voit hoitaa hyvinvointiisi ja terveyteesi liittyviä kiireettömiä asioita ajasta ja paikasta riippumatta. Linkistä löydät ohjeita Omasoten käyttöön.

Omakanta-verkkokoulussa tutustut Omakantaan, sen toimintoihin ja Omakannan käytöstä saataviin hyötyihin. Omakanta on kansalaisille tarkoitettu verkkopalvelu, jossa näet omat hoitotietosi ja reseptitietosi. Omakanta-palvelun kautta voit myös lähettää reseptin uusimispyynnön.
 

Alla olevaan taulukkoon on koottu keskeiset erot Omasoten ja Omakannan välillä:
 


Suomidigi-sivustolta löydät digitukea antavia toimijoita ja myös Kainuun alueen etädigituen tarjoajia (etätukea puhelimitse tai sähköpostitse) ja julkisen sektorin (mm. Kela) tarjoamaa etätukea sähköisiin palveluihin.

Kansalaisneuvonta on julkisten palvelujen käyttäjille suunnattu neuvontapalvelu ja se auttaa löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun asiansa hoitamiseen. Lisäksi Kansalaisneuvonta tarjoaa tukea sähköiseen asiointiin ja vastaa yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin. Kansalaisneuvonnan palvelukanavia ovat puhelin, sähköposti, sähköinen yhteydenottolomake, chat ja etäyhteys. Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.

Ylen digitreenit -sivustolla voit harjoitella erilaisia digitaitoja muun muassa Digitreenit-peruskurssin avulla. Sivustolta löydät myös monipuolisesti tietoa ja neuvoja eri digilaitteista, verkossa asioimisesta, tietoturvasta ja sosiaalisesta mediasta.

Seniorsurf rohkaisee ikääntyneitä ihmisiä tietokoneiden ja internetin käyttöön. Sivuston kautta löydät opastusmateriaaleja ja voit hakea opastuspaikkoja alueeltasi.