Palvelun hakeminen ja yhteystiedot

Vammaispalvelujen tehtävänä on järjestää ja tuottaa vammaispalvelulain ja -asetuksen, omaishoidon tuen lain, perhehoitolain ja kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain mukaisia palveluja.  Kainuun soten vammaispalvelut uudistuivat 1.2.2022. Lue lisää tiedotteestamme.

Palveluja haetaan täyttämällä hakemuslomake ja toimittamalla se tiimin sosiaalityöntekijälle tai -ohjaajalle. Hakemuslomakkeisiin pääset klikkaamalla linkkiä. Palvelujen saamiseksi voi myös henkilö itse, hänen läheisensä, muu henkilö tai viranomainen ottaa yhteyttä vammaispalvelujen tiimin sosiaalityöntekijään tai -ohjaajaan. Tiimien yhteystietoihin pääset sivun alaosassa klikkaamalla paikkakuntakohtaisia linkkejä. Tiedoissa on ilmoitettu lähin ja Kajaanin toimipisteen osoitetieto.

Vammaispalvelulain lain mukaisia palveluja voi hakea myös sähköisesti. Asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Vammaispalveluhakemuksen ja kehitysvammapalveluhakemuksen voi asiakas täyttää ja lähettää itse. Asiakasta voi myös avustaa läheinen tai muu henkilö. Lisäksi palveluja voi hakea sähköisesti asiakkaalle hänen läheinen tai muu henkilö, jolloin asiointipalveluun kirjaudutaan läheisen tai muun henkilön omilla tunnuksilla. Hakemuksella on ohjeita käyttäjälle täytön eri vaiheissa. Kirjaudu asiointipalveluun https://sote.easiointi.fi/fi/web/kainuu-sos. Huom! Valitse "vammaispalveluhakemus".

 

Yhteydenotot

Vammaispalveluihin voidaan ottaa yhteyttä puhelimitse tai Omasote -asiointipalvelussa.

 Arviointi -tiimiin otetaan yhteyttä, kun kyseessä on uusi asiakas eli henkilö ei ole entuudestaan vammaispalvelujen asiakas. Olemassa olevissa asiakkuuksissa otetaan yhteyttä joko lapset ja nuoret, kotiin annettavien palveluiden tai palveluasumisen tiimiin. Lapset ja nuoret -tiimiin otetaan yhteyttä, kun kyseessä on 0 - 25 -vuotias vammaispalvelujen asiakas. . Kotiin annettavien palvelujen -tiimiin otetaan yhteyttä, kun kyseessä on yli 26 -vuotias vammaispalvelujen asiakas, jolla on kotona asumista tukevat palvelut. Palveluasumisen -tiimiin otetaan yhteyttä, kun kyseessä on yli 26 -vuotias vammaispalveluiden asiakas, jolla on pitkäaikainen asumispalvelupäätös.

Asiakaspalvelunumeromme löytyvät paikkakunnilta tiimeittäin. Käy­tös­sä on ta­kai­sin­soit­to­jär­jes­tel­mä, jo­hon voi soit­taa ma-to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-14.00 välisinä aikoina. Asiakaspalvelunumeroon ei tar­vit­se soit­taa useam­paa ker­taa, kos­ka soit­totiedot tal­len­tu­vat jär­jes­tel­mään. Huom! Takaisinsoittojärjestelmän asiakaspalvelunumeroihin ei voi lähettää tekstiviestejä.

 

Soit­to-oh­jeet 

Kuun­te­le asiakaspalvelunumerosta kuu­lu­va nau­hoi­te loppuun asti ja toi­mi an­net­tu­jen oh­jei­den mu­kaisesti.
Soitettaessa lapset ja nuoret -tiimille, kotiin annettavien palvelujen -tiimille ja palveluasuminen -tiimille nauhoite ohjaa valitsemaan asioinnin syyn (valitset 1 tai 2) . 

Asioinnin syyn va­lintanumerot:
 henkilö, jonka asiasta soitetaan ei ole entuudestaan vammaispalvelujen asiakkuudessa (=uusi asiakas)
 henkilö, jonka asiasta soitetaan on entuudestaan vammaispalvelujen asiakkuudessa (=vammaispalvelujen asiakas)

 

Vammaispalveluille voi lähettää viestejä ja liitteitä Omasote-asiointipalvelussa osoitteessa https://omasote.kainuu.fi. Omasote-asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella, minkä vuoksi viestit Omasoten kautta vammaispalvelujen henkilökunnan kanssa ovat suojattuja. Viesteihin vastataan kolmen (3) arkipäivän kuluessa. 

Vammaispalvelujen vastuualueen henkilökunnan ja esihenkilöiden yhteystiedot löytyvät Kainuun soten internet-sivuilla sähköisestä hakupalvelusta.