Sähköinen asiointi - usein kysytyt kysymykset

Miksi en pääse kirjautumaan Omasoteen tai Omakantaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella?

  • Omasote ja Omakanta käyttävät Suomi.fi –tunnistautumispalvelua. Jos palvelussa on häiriö, ei tunnistautuminen onnistu. Häiriöstä tiedotetaan yleensä tunnistautumisen yhteydessä tai palvelun etusivulla. Kokeile kirjautumista myöhemmin uudelleen.
  • Kokeile poistaa selaimelta evästeet ja kirjaudu palveluun uudelleen. Joskus epäonnistunut kirjautuminen jää selaimen muistiin ja estää kirjautumisen. Ohjeet evästeiden poistoon eri selaimelta löydät seuraavista linkeistä:
  • Kokeile auttaako koneen uudelleen käynnistäminen.

Miksi koronarokotuksen ajanvaraus ei onnistu?

  • Sähköinen ajanvaraus on mahdollista vain iän tai riskiryhmän mukaan rokotusvuorossa olevilla. Koronarokotussivulla on selvästi kerrottu ketkä voivat varata ajan Omasoten kautta.
  • Etsithän koronarokotusta oikeasta paikasta neuvolan alta? Seuraa ohjeita aikaa varatessasi.

Miksi en näe Omasoten ajanvarauksessa minulle varattua aikaa?

  • Sähköinen ajanvaraus on käytössä vasta muutamissa Kainuun soten palveluissa. Näet palvelut, joissa sähköinen ajanvaraus on käytössä Omasoten Ajanvaraus-sivulta.

Miksi laboratoriokokeiden tulokset eivät näy Omasotessa?

  • Omasoteen eivät siirry kaikki laboratoriotulokset vaan sinne siirtyvät vain osa tuloksista. Osa tutkimuksista ovat sellaisia, että lääkärin on hyvä kertoa tulokset henkilökohtaisesti, jotta vältytään väärinymmärrykseltä. Kaikki laboratoriotulokset tulevat jossakin vaiheessa näkyviin Omakanta-palveluun.
  • Omasotessa näkyvät vain Kainuun Nordlabissa tutkitut laboratorionäytteet. Jos näyte on lähetetty tutkittavaksi Ouluun tai Helsinkiin, tulos tulee Omakanta-palveluun.
  • Jos olet kirjautunut Omasoteen sähköpostiosoitteella ja salasanalla, laboratoriotulokset eivät näy, koska henkilöllisyyttäsi ei voida luotettavasti varmistaa. Kirjaudu palveluun verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Sain ilmoituksen saapuneesta laboratoriotuloksesta tai viestistä. Miksi en näe niitä Omasotessa?

  • Tunnistauduitko palveluun sähköpostiosoitteella ja salasanalla? Laboratoriotulosten katselu, viestintä ja ajanvaraus vaativat aina tunnistautumisen verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
  • Mikäli sinulla on huollettavia, joiden tietoihin olet laittanut yhteystietosi, voi ilmoitus olla lähtöisin heidän Omasotesta. Siirry huollettavan Omasoteen puolesta asioinnin kautta.

Mistä löydän lääkärin tai hoitajan minusta kirjoittamat tiedot?

  • Löydät lääkärin ja hoitajan kirjoittamat tekstit Omakannasta. Pääset Omakantaan myös Omasoten vasemman valikon alapuolelta olevan Kanta-kuvakkeen kautta.