EtusivuPerhepalvelut > Toimeentulotuki > Tuen sähköinen hakeminen Kainuussa

Tervetuloa Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän sähköiseen toimeentulotuen hakupalveluun! 

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä (aiemmin Kainuun maakunta -kuntayhtymä) on ollut mahdollista tehdä sähköinen toimeentulotukihakemus 1.5.2009 lähtien. Kyseessä on Hyrynsalmen, Kajaanin, Kuhmon, Paltamon, Ristijärven, Sotkamon ja Suomussalmen sähköinen toimeentulotukihakemus.

Sähköisellä toimeentulotukihakemuksella on tarkoitus parantaa palveluiden saatavuutta sekä nopeuttaa ja helpottaa toimeentulotuen hakemista. Palvelu on käytettävissä 24 tuntia vuorokaudessa.                             

Toimeentulotukea voi edelleen hakea myös kirjallisesti.

Noudattamalla alla olevaa ohjetta ja lomakkeen antamia ohjeita sähköinen hakeminen sujuu vaivatta. Tarvitset henkilökohtaiset pankkitunnukset palveluun kirjautumista varten.

Opastusta ja neuvontaa hakemuksen täyttämiseen saat tarvittaessa oman kuntasi sosiaalitoimistosta toimistojen aukioloaikoina.

Alla tarkemmat ohjeet lomakkeen täyttämisestä, suoraan tunnistautumaan ja täyttämään hakemusta pääset tästä linkistä:

  • https://sote.easiointi.fi/web/kainuu/toimeentulotuki  
  • Toimeentulotukilaskuri  
    Toimeentulotuki on tarkoitettu tilanteisiin, joissa hakijan tai hänen perheensä tulot tai varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Laskurin avulla voit arvioida mahdollisuutesi saada perustoimeentulotukea. Huomaa kuitenkin, että tämä ei ole toimeentulotukipäätös. Varsinainen päätös voi poiketa laskurilla saamastasi tuloksesta.       

Ohje sähköisen toimeentulotukihakemuksen täyttämiseksi

Palvelussa voit jättää toimeentulotukihakemuksesi sähköisesti. Tällä sivulla on kerrottu yleistietoa palvelusta ja palvelun käyttämisestä. Lue ohjeet huolellisesti ennen hakemuksen täyttämistä!

Palveluun kirjautuminen

Palvelussa täytät hakemukselle salassa pidettäviä tietojasi. Tämän vuoksi sinun tulee kirjautua hakemukselle luotettavalla tavalla tunnistautuneena. Voit kirjautua palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai sirullisella henkilökortilla. Verkkopankkitunnuksista käy Osuuspankin, Nordean, Sampo-pankin, Aktia/SP/POP:n ja Tapiolan tunnukset.

Hakemuksen käyttäjä tunnistetaan Vetuma  -palvelun (verkkotunnistaminen ja maksaminen) avulla aina, kun hän kirjautuu palveluun. 

Tietoturva 

Toimeentulotukihakemusta täyttäessäsi olet suojatussa yhteydessä. Poistu palvelusta aina Poistu-painikkeella, jotta yhteys katkeaa eikä tietoja saa enää esiin.

Jos täytät hakemusta yleisessä käytössä olevalta päätteeltä, tyhjennä selaimen välimuisti ja sulje käyttämäsi selainikkuna, kun olet lopettanut hakemuksen täytön. Hakemuksella ilmoitetut tiedot siirtyvät ja tallentuvat sosiaalitoimen asiakastietojärjestelmään Pro Consonaan. Asiakastietojen käsittelystä ja rekisteröinnistä ks. tarkemmin Toimeentulotuen rekisteriseloste.

Hakemuksella liikkuminen

Hakemuksella edetään oikean alareunan Edellinen ja Seuraava sivu-painikkeilla tai hakemuksen yläreunassa olevista välilehtien nimistä painamalla.

Selaimen "edellinen" ja "seuraava" -toimintoja ei tule käyttää.

Sähköisen toimeentulotukihakemuksen täyttämiseen tarvitset:  

  • Tiedot tuloistasi tai perheesi tuloista.
  • Tiedot menoistasi tai perheesi menoista.
  • Asumistasi koskevat tiedot.
  • Elämäntilannettasi ja perheesi elämäntilannetta (opiskelua, työttömyyttä, työtä yms.) koskevat tiedot sekä tiedot muista vireillä olevista etuuksista.

Liitteiden liittäminen hakemukseen skannaamalla

Liitteiden lisääminen onnistuu hakemuksen Lisäselvitykset-välilehdellä. Skannaa liitteet (esim. tulo/meno-kuitit) ensin omalle tietokoneellesi ja nimeä ne. Tiedoston tallennusnimessä ei saa olla erikoismerkkejä eikä väliviivaa. Tiedostojen liittäminen onnistuu Lisää liite -painikkeella. Tarvittaessa voit poistaa tai lisätä uusia liitteitä. Selite-kenttään voit kirjoittaa liitteeseen liittyviä lisätietoja. Liitteet lähtevät hakemuksen lähettämisen yhteydessä. HUOM! Hakemuksen lähettämisen jälkeen et voi enää liittää sähköisesti kyseiseen hakemukseen liitteitä.

HUOM! Mikäli et skannaa hakemuksen tueksi tarvittavia liitteitä, sinun tulee hakemuksen lähettämisen jälkeen toimittaa tositteet tuloistasi ja menoista sekä muut elämäntilannetta kuvaavat tositteet oman kuntasi sosiaalitoimistoon (ks. luettelo toimeentulotukihakemuksen liitteistä). Ilman tarvittavia liitteitä hakemuksen käsittely pitkittyy ja hakemus voidaan hylätä. Toimittamalla nopeasti kaikki tarvittavat tositteet nopeutat hakemuksesi käsittelyä ja päätöksentekoa.

Hakemuksen tulostaminen ja tallentaminen

Lisäselvitykset-välilehdellä voit tulostaa hakemuksen Tulosta hakemus -painikkeesta tai tallentaa sen itsellesi Lataa hakemus PDF-muodossa -painikkeella. Samat toiminnot voit tehdä hakemuksen lähettämisen jälkeen.

Hakemuksen lähettäminen

Voit lähettää hakemuksen painamalla Lähetä-painiketta. Tämän jälkeen avautuu ikkuna, jonka hyväksymisen jälkeen hakemus lähtee. Saat onnistuneesta lähetyksestä kuittauksen ”hakemus lähtenyt onnistuneesti”. Hakemus tallentuu lähettämisen jälkeen sosiaalitoimen tietojärjestelmään.

Lähetyksen jälkeen voit tulostaa lähetetyn hakemuksesi itsellesi. Tulostaminen tapahtuu hakemus -painikkeesta. Kun lopetat hakemuksen käytön, muista kirjautua ulos palvelusta Poistu-painikkeesta.

Palvelun keskeytys ja tietojen tallentaminen

Voit keskeyttää palvelun käyttämisen missä tahansa vaiheessa. Jos kirjaudut ulos ennen hakemuksen lähettämistä oikeassa yläkulmassa sijaitsevasta Poistu -painikkeesta, tiedot eivät tallennu sosiaalitoimen tietojärjestelmään.

Mikäli keskeytät palvelun käytön, häviävät täyttämäsi tiedot palvelusta. Et siis voi jättää hakemuksen täyttämistä kesken ja jatkaa hakemuksen täyttämistä myöhemmin.

Ohjeet

Toimeentulotukea koskeviin ohjeisiin pääset sivun oikeassa yläkulmassa sijaitsevasta Ohjeet tällä sivulle -linkistä. Hakemuksen käyttämistä koskevat ohjeet löydät kysymysmerkkien (?) takaa.  

Palvelun tekniset vaatimukset

 Palvelun käyttöä varten tarvitset:

  • Internet-yhteyden
  • Selainohjelman. Palvelu tukee yleisimpiä selainohjelmia:
    • Microsoft Internet Explorer 7, 8 ja 9 
    • Mozilla Firefox 
    • Google Chrome
    • Opera
    • Safari 
    • Cookiet eli evästeet on sallittava
    • Javascript pitää olla päällä

Ongelmatilanteessa

Hakemuksen täyttämiseen liittyvissä ongelmatilanteissa voit soittaa oman kuntasi sosiaalitoimiston neuvontaan tai käsittelijöille, puh. vaihde 08 61 561.

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä ei vastaa tietoliikenneyhteyksien saatavuudesta, suorituskyvystä tai toimivuudesta. Palvelun käytettävyydessä voi olla ennalta ilmoittamattomia katkoja. Ennalta tiedossa olevista käyttökatkoksista ilmoitetaan palvelun etusivulla.

Linkki palveluun


Rekisteriseloste, tietojärjestelmäseloste ja palautelinkki 

(pdf) 

Viimeksi päivitetty : 23.06.2014
JulkisetArkisto